پيشينه صنعت نساجي و پوشاك اتحاديه اروپا
پيشينه صنعت نساجي و پوشاك اتحاديه اروپا
• صنعت نساجي و پوشاك اتحاديه اروپا در حال حاضر شامل ۱۶۰،۰۰۰ شركت است ( كه ۹۹% آن¬ها را شركتهاي كوچك و متوسط تشكيل ميدهند) اين صنعت در اروپا ۱٫۵ ميليون فرصت شغلي ايجاد كرده و گردش مالي ۱۶۲ ميليارد يورو ايجاد ميكند.
• اين صنعت داراي يك زنجيره تامين طولاني است: از الياف به نخ ، پارچه و محصولات نهايي در حوزهي منسوجات و پوشاك، كه برخي از آنها براي اقتصاد اروپا استراتژيك هستند. اين صنعت وسايل مورد نياز ساير صنايع، از جمله مراقبتهاي بهداشتي، كشاورزي، ساختمان و خودرو را تأمين ميكند و با صنايع خلاق، خرده فروشيها و ساير صنايع ارتباط تنگاتنگي دارد. اين بخش همچنين خدمات مربوط به پارچه و علامتگذاري را در بر ميگيرد.
• كيفيت و نوآوري محركهاي اصلي براي رقابت پذيري اتحاديه اروپا در زمينه نساجي و پوشاك هستند. همانطور كه تعداد ثبت اختراعات (۱۳۰۳ ثبت اختراع، در مقايسه با ۸۶۹ ثبت اختراع كشور چين و ۶۹۲ ثبت اختراع ايالات متحده) يا طرحهاي صنعتي (بيش از ۲۰۰،۰۰۰ براي اتحاديه اروپا، كمتر از ۵۰،۰۰۰ براي ايالات متحده و ۲۰،۰۰۰براي چين) تأييد شده است.
• صنعت نساجي و پوشاك به دليل تأثيرات زيست محيطي اش، به ويژه استفاده از منابع طبيعي، استفاده از مواد شيميايي خطرناك و مقدار قابل توجهي ضايعات نساجي، به چالش كشيده شده است.
• بيماري همه گير COVID-19 پايههاي صنعت نساجي، پوشاك و مد را متزلزل كرده است. زنجيره تامين جهاني مختل شده، خرده فروشان در حال بازنگري در گزينههاي تأمين منابع خود هستند و همچنين رفتار مصرف كنندگان در حال تغيير است.
با توجه به پيشينهي مطرح شده، سياست گذاران اتحاديه اروپا تاكيد و تمركز زيادي بر بخش نساجي و پوشاك دارند. يك استراتژي تحت عنوان استراتژي نساجي پايدار قرار است تا قبل از سال ۲۰۲۱ توسط كميسيون اروپا منتشر شود و يك مسير انتقال براي بخش منسوجات به عنوان يكي از ۱۴ اكوسيستم حياتي استراتژي صنعتي جديد اتحاديه اروپا توسعه داده خواهد شد.
چشم انداز فعلي صنعت نساجي و پوشاك اروپا
زمينه فعلي فرصتي را براي شكل دادن به يك چارچوب جديد اروپايي براي صنعت نساجي و پوشاك ارائه ميدهد كه در مقابل يك دوراهي قرار دارد. EURATEX ميخواهد به صورت فعال در اين زمينه مشاركت داشته باشد، تا اين اطمينان حاصل شود كه ميتوان يك مدل كسب و كار پيشرو ر اتوسعه داده و پايههاي يك صنعت نساجي رقابتي و پايدار را در اروپا پايه ريزي كنيم.
مطابق با منشور EURATEX؛
• EURATEX براي به رسميت شناخته شدن بخش نساجي و پوشاك (T&C) به عنوان يك بخش مهم و استراتژيك اقتصاد اروپا تلاش ميكند.
• به شدت به نوآوري، كيفيت و پايداري به عنوان يك منبع رقابتي اعتقاد دارد.
• بر ارزش يك نيروي كار ماهر تاكيد دارد و مهارت¬هاي دوست دار طبيعت و ديجيتال را نيز در بر ميگيرد.
• از بازارهاي آزاد براساس رقابت آزاد اما عادلانه حمايت ميكند.
چشم اندازآينده EURATEX
۱٫ پيشگام جهاني در زمينه نساجي پايدار
پايداري بايد به يك منبع رقابتي تبديل شود. براي اين عمل، يك گفتگوي سازنده با سياست گذاران اتحاديه اروپا ضروري است. قوانين متعددي (به عنوان مثال دستورالعمل چارچوب پسماند، REACH و غيره) يا سياستهاي آتي (به عنوان مثال Agenda، ابتكار عمل پايدار، و غيره) پيش از اين به صورت تئوري، براي منسوجات پايدار تنظيم شدهاند.
با اين حال، از ديدگاه صنعت، اين قوانين يا سياستها ميتواند به طور قابلتوجهي به رقابت يا ظرفيت توليد صنعت آسيب برساند؛ علاوه بر اين، هيچ مدركي وجود ندارد كه اين قوانين بتواند به طور كامل به اهداف مورد نظرش برسد. بنابراين، استراتژي نساجي بايد براي حمايت از اجراي قانون در حالي كه رقابت صنعتي را تقويت ميكند، اقداماتي انجام دهد.
به طور خاص، EURATEX انجام اقدامات زير را پيشنهاد ميكند:
۱-۱ محصولات پايدار و دورهاي بايستي به صورت واضح، براساس استانداردهاي معمول اروپايي – ترجيحا استانداردهاي جهاني- برچسبها و روشهاي محاسبه قابل تاييد شناسايي شوند. ابزار شفافيت و قابليت رديابي ضروري هستند. اما بايستي با دقت برروي كاربرد موردنظر و محصول نهايي آزمايش شوند. بنابراين ما بايد محصولاتي را توسعه دهيم كه ردپايي از طبيعت را در خود داشته باشند (محصولات EFP) و با شركتهاي كوچك و متوسط نيز سازگار باشند. همچنين بايستي از چند دسته شدن و همپوشاني استانداردها جلوگيري كنيم، زيرا اين امر موجب ايجاد تورم در شركتها ميشود.
پيشرفت در ابزار رديابي و محصولات EPF بايستي در برابركاربردهاي واقعي، قابليت همكاري، قابليت اطمينان و اثربخشي مورد بررسي قرار بگيرد. همچنين قوانين طبقه بندي جديد بايد از سرمايه گذاري پايدار بهره مند شوند، بدون اينكه به صورت مستقيم يا غير مستقيم چالشي بر سر راه شركتهاي كوچك و متوسط باشند.
۱-۲ براي به اشتراك گذاشتن هزينههاي دورهاي و رقابت شركتهاي معتبر اروپايي، EURATEX پيشنهاد ميكند تا كشورهايي كه تصميم به توسعه طرحهاي EPF و تضمين انسجام در اتحاديه اروپا را دارند، هدايت كند. ما همچنين بايستي يك پروژه كسب و كار مثبت براي صنعت نساجي ايجاد كنيم. اين سيستم ميتواند شامل اجراي يك سيستم پاداش در سطح اتحاديه اروپا مبتني بر طرح پشتيبان بجاي (فقط) يك سيستم مبتني بر مقرارت (REACH, IED) باشد. دستورالعمل طراحي اقتصادي بايد متناسب با اين هدف باشد.
۱-۳ بازيافت اجباري منسوجات تا سال ۲۰۲۵ و حتي قبل از آن در بعضي از كشورهاي عضو يك چالش است. اما همزمان فرصتي براي توسعه يك استراتژي بازيافت هماهنگ در اروپا، براي بخش صنعتي وجود دارد.
EURATEX پيشنهاد ميكند تا كارخانههاي بازيافت اروپايي يك ظرفيت صنعتي براي جمع آوري ۵ ميليون تن زباله نساجي در اروپا ايجاد كنند. چنين ابتكاري تنها ميتواند با از بين بردن زباله هماهنگ و منسجم و معيارهاي محصولات جانبي موفق باشد.
۱-۴ EURATEX پيشنهاد ميكند كه معيارهاي GPP (Green Public Procurement) را معرفي كند، كه هزينههاي پايدار و نيازهاي مرتبط با صنعت توليد را منعكس ميكند. ما از بخشهاي تداركات كمسيون اروپا دعوت ميكنيم تا به عنوان مثال در انتخاب منسوجات پايدار پيشقدم شود.
۱-۵ براي موفق بودن استراتژي منسوجات بايد آگاهي در بين مصرف كنندگان را افزايش داد.
همچنين تغييرات رفتاري را به سمت پايداري بيشتر در رابطه با دستوركار مصرف كننده ۲۰۲۰ افزايش دهند. EURATEX و اعضاي آن آماده مشاركت با مصرف كنندگان هستند. مثلا با راه اندازي يك كمپين ارتباطي و يا ابتكارات ديگر. همچنين ميتوانيم اهداف را براساس محصولات پايدار قرار دهيم؛ مثلا تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۵۰% محصولات مناسب در بازار از اصول طراحي پايدار پيروي كننند. البته اين اهداف بايستي بر اساس استانداردهاي پذيرفته شده در صنعت، تجارب عالي و موافقت صنعت باشند.
تقويت راندمان صنعت نساجي و پوشاك
شركتهاي نساجي اروپا نميتوانند از نظر قيمت در اين بخش جهاني رقابت كنند. بجاي اين مسئله مياز است به تمركز بر طراحي، كيفيت و نوآوري و مديريت فرايندها به صورت كارآمد و بهينه تا جايي كه امكان دارد. استراتژي اروپايي بايد مناطقي را شناسايي كند كه ميتوان در آنها به توسعه بهره وري پرداخت.
۲-۱ ديجيتالي شدن فرصتهاي بسيار زيادي را براي صنعت نساجي فراهم ميكند تا كارآمد تر شود و در عين حال پايدارتر نيز باشد. ديجيتالي شدن شركتها و همچنين كل زنجيره توليد بايد اعمال شود. EURATEX يك اعتبار براي ديجيتالي شدن براي صنعت نساجي و پوشاك اروپا، با ارائه نمونه كوچك حمايت و سرمايه گذاري براي شركتهاي كوچك و متوسط كه ميخواهند فرايندهاي خود را ديجيتالي كنند، پيشنهاد ميكند.
۲-۲ از آنجا كه سن نيروي كار بخش نساجي و پوشاك اروپا در حال افزايش است، نياز به جذب نيروي كار جوانتر و توسعه مهارتهاي ديجيتالي و دوستدار طبيعت براي آنها، وهمچنين براي نيروهاي موجود، براي اجراي موفق اين گذار دوگانه احساس ميشود. به عنوان بخشي از پيمان اتحاديه اروپا براي مهارتها، EURATEX پيشنهاد همكاري با ارائه دهندگان VET براي توسعه برنامه درسي جديد، ترفيع دوره كارآموزي و ارائه يك فعاليت ارتباطي براي جذب استعدادهاي جوان به صنعت را پيشنهاد ميدهد. به علاوه بايستي برنامههاي پشتيبان براي بالابردن مهارت و اموزش كاركنان قبلي واجد شرايط آغاز شود.
۲-۳ با وجود اينكه صنعت نساجي تحت نظارت بيشتر محققان اروپايي و برنامههاي نوآورانه بود، ميزان موفقيت در فراخوانهاي مختلف پيشنهادي بسيار پايين بوده است. EURATEX خواهان يك برنامه اختصاصي در زمينه نساجي، بويژه در زمينه منسوجات و مواد اوليه جديد، كه نوآوري را تامين كند، ميباشد.
۲-۴ خلاقيت جزء اصلي صنعت نساجي اروپا بويژه پوشاك و بخش مد آن است. در عين حال تغيير به سمت محصولات پايدار و دورهاي، ابتكارات محلي متعددي را ايجاد ميكند. EURATEX خواهان تشويق و حمايت از اين استارت آپها است. زيرا آنها با ابتكارات اختصاصي شان، محركهاي اين تغيير هستند.
۲-۵ راندمان توليدكنندگان پارچه اروپايي با دسترسي سخت به مواد خام خاص و افزايش شديد قيمت، كاهش يافته است. تنظيم كننده اتحاديه اروپا بايد به تاثير سياستهاي خود توجه داشته باشد. زيرا به عنوان مثال برخي از ارائه كنندگان مواد رنگي، ديگر در اروپا وجود ندارند. اتحاديه اروپا بايستي بر بازگشايي زنجيره تامين با كشورهاي ثالث مصر باشد. در عين حال يك محيط نظارتي در اروپا ايجاد كند كه در آن بتوان لوازم نساجي (الياف طبيعي و بشرساخته، مواد رنگي و غيره) را توليد كرد. استفاده از مواد خام پايدار از اروپا بايد مورد تشويق قرار بگيرد و دسترسي به منابع تامين انرژي پايدار، با قيمت مناسب تضمين شود.
افزايش سهم بازار جهاني
صنعت نساجي يكي از بخشهاي جهاني مشخص در اقتصاد اروپا است. وارد سالانه در برابر ميزان صادرات بسيار كمتر است. (۱۱۵ ميليارد يورو در مقابل ۵۳ ميليارد يورو)، در حاليكه در همين زمان سهم صادرات در گردش مالي شركتها افزايش يافته است. (۲۰% در سال ۲۰۱۲ و ۳۹% در حال حاضر) بنابراين استراتژي نساجي اروپا بايد بعد جهاني روشن و قوي داشته باشدو به عناصر دفاعي و تهاجمي به يك اندازه توجه داشته باشد.
۳-۱ ما بايد با ايجاد شبكهاي از مقامات نظارت بر بازار (ADCO) از جمله صنعت و سازمانهاي غير دولتي و متخصص در محصولات نساجي و توسعه روشهاي تصميمگيري سريع در گمرك براي آزمايش محصولات وارداتي حياتي بر مبناي ريسك، پارادوكس نظارت بر بازار را حل كنيم.
۳-۲ براي تضمين يك ميدان نقش آفريني در سراسر صنعت نساجي جهاني، قواعد چند جانبه بايد تاسيس شوند، درست مانند قوانين “اتحاديه اروپا”. اين امر در مورد استانداردهاي محيطي و اجتماعي، حفاظت از حقوق مالكيت و غيره صدق ميكند. در اين زمينه همكاري قويتر با سازمان تجارت جهاني، سازمان بينالمللي كار و OECD ضروري است. بايستي نظارت دقيقي بر اين اجرا وجود داشته باشد و در صورتي كه الزامات توسط فروشندگان و شركاي كشور ثالث تامين نشود، بايد تحريمهاي قابلپيشبيني وجود داشته باشد.
۳-۳ از ديدگاه منطقهاي، EURATEX خواستار ازسر گرفتن گفتگو با ايالاتمتحده براي توافق بر به رسميت شناختن متقابل استانداردها و روندهاي صدور گواهينامه است. EURATEX همچنين خواستار اتخاذ سريع توافقنامه تجارت آزاد با مركوسور (بازار مشترك كشورهاي آمريكاي جنوبي) است كه فرصتهاي تجاري قابلتوجهي را ارائه ميدهد. ما همچنين بايد فرصتهايي را براي شركتهاي نساجي اروپايي در آفريقا، هم از لحاظ توليد و فروش پايدار، و مذاكره با شركاي تجاري كه پتانسيل قابلتوجهي براي صنعت نساجي و پوشاك دارند، شناسايي كنيم.
۳-۴ تصويب قوانين مدرن مبدا در كنوانسيون PEM بايد توسعه زنجيره تامين را در منطقه پان يورو مديترانه ارائه دهد. يك فعاليت اختصاصي بايد براي تسهيل و پشتيباني شركتهاي نساجي اروپا در بهرهبرداري از پتانسيل اين بازار “يكپارچه” توسعه داده شود. علاوه بر اين، مدرنسازي اتحاديه گمركي اتحاديه اروپا – تركيه، بايد يك شروع فوري و همراه با حذف هر گونه موانع ممكن براي تجارت و تضمين دسترسي بدون وقفه به محصولات باشد.
۳-۵ EURATEX براي حمايت از شركتهاي كوچك و متوسط نساجي اروپا در بازارهاي درحال ظهور، كمپين ديپلماسي اقتصادي را پيشنهاد ميكند و باعث بهبود كيفيت و طراحي اروپا ميشود. اين امر ميتواند در همكاري با نمايشگاههاي تجاري بينالمللي و هياتهاي نمايندگي اتحاديه اروپا در كشورهاي ثالث انجام شود.
مسير پيش رو: حاكميت و اجرا
براي اجراي موفق استراتژي بيان شده در بالا، اتحاديه اروپا بايستي به موارد زير توجه كند:
– در هنگام توسعه اين استراتژي، بايد انسجام سياست تضمين شود. در حالي كه توسعه اقتصادي اتحاديه اروپا مبنايي مهم را فراهم ميكند، استراتژي مربوط به نساجي بايد با ديگر سياستهاي مرتبط با اتحاديه اروپا، از جمله استراتژي صنعتي اتحاديه اروپا، استراتژي تجارت جديد اتحاديه اروپا، استراتژي توسعه مواد شيميايي، ابتكار عمل پايدار، و غيره همسو باشد. اين استراتژي بايد به هماهنگ كردن اقدامات اروپاييها و حذف تناقضات ميان سياستهاي اتحاديه اروپا منجر شود.
– بخش نساجي يك صنعت “گسترده” است؛ زنجيره ارزش پيچيده شامل مراحل توليد متعددي را پوشش ميدهد كه منجر به انواع متعددي از محصولات ميشود كه برخي از آنها براي اقتصاد اروپا استراتژيك هستند. براي معنيدار بودن، استراتژي بايد كل زنجيره ارزش صنعت را در نظر بگيرد، چراكه ارتباط تنگاتنگي با بخشهاي ديگر (كشاورزي، مواد شيميايي، پلاستيك و غيره)دارد.
– بسياري از فنآوريهاي ساخت اين گذار از پيش وجود دارند، اما به سرمايهگذاري نياز است تا آنها را به مقياس صنعتي در بخش نساجي اروپا وارد كند. مبناي سرمايه در داخل اين صنعت محدود است و اغلب شركتها كوچك يا متوسط هستند. بنابراين، تمركز بر تامين بودجه و سرمايهگذاري براي حمايت و ابتكارات در مقياس كوچك، به عنوان مثال، مواد بازيافتي پيشرفته ، فنآوريها، تكنولوژيهاي توليد دوستدار طبيعت و محصولات چند منظوره پيشرفته اهميت دارد.
– براي اجتناب از سرخوردگي در مورد عدم اجرا يا پيگيري، استراتژي بايد يك ساختار مناسب را پيشنهاد كند؛ يك ساختار (مجازي)كه نمايندگان قانوني صنعت، سياست گذاران و ديگر سهامداران كليدي را در كنارهم قرار ميدهد. EURATEX پيشنهاد ميكند كه “اتحاديه نساجي” ايجاد شود كه تاثير سياست مربوط به نساجي را ارزيابي كرده و از اقدامات متناقض حاصل از مناطق مختلف سياسي جلوگيري كند
منبع: كهن ژورنال
وسایلی که برای سفر به اروپا باید به همراه داشته باشید